Abstract :
The goal of the study was to investigate whether the counterclockwise bias observed in a previous study in participants running around a circle would hold in the absence of locomotion. We tested 21 young adults in three tasks involving mental or virtual representation of displacement around an obstacle. In one condition, the participants were presented with a static 3D image of a room inside which there was a circle and a figure supposed to run around the circle. The task consisted in verbally reporting which way (clockwise or counterclockwise) the figure would go around the circle. In the second task, the participants were shown a similar image however in 2D on a sheet of paper, and the task was to draw the displacement of the figure around the circle. The third task was a virtual reality task, and the participants were required to turn around obstacles to proceed through three successive rooms, using the computer mouse. For each task, it was indicated that both directions (clockwise or counterclockwise) were allowed. We observed no difference in frequency between clockwise and counterclockwise turning in the 3D image task. Some tendency toward counterclockwise bias was found for the drawing task. Finally, a strong counterclockwise bias was observed for the virtual reality task. These results were interpreted as indicating the role of dynamic vision in directional bias, with a preference for keeping the left-hemifield under visual control.
Résumé:
Nous avons étudié le lien entre la stabilité des jambes d’appuis et les stratégies individuelles au niveau du complexe épaule/bassin utilisé au cours de rotations spontanées. Notre étudions comme variable : les styles d'imagerie visuelle et kinesthésique, chez les danseuses classiques et chez des sujets non entraînés. L’angle épaule bassin dans le plan horizontal et les déplacements de la jambe d’appuis (SL) ont été enregistré grâce à une analyse tridimensionnelle du mouvement au début et à la fin des quatre tours : 4 conditions, 2 selon la jambe d’appuis utilisé (à gauche vs droite) et 2 selon la direction du tour (dans le sens horaire CW vs antihoraire CCW).
Pour commencer un tour en CCW sur la jambe gauche, tous les participants ont tournés les épaules avant les hanches (-25 degrés d'angle ; p <0,01).>
Sur la jambe d’appuis gauche (+20 degrés d'angle) : les hanches finissent avant les épaules, et sur la jambe d’appuis droite (-25 degrés d'angle) : les épaules finissent avant les hanches. Les deux styles d’imagerie mentale et le contexte spatial relient la réduction de l’angle épaule/bassin avec la stabilité la jambe d’appuis. L’expertise, non seulement en danse, facilite la coordination en « bloc » du complexe épaule/bassin afin de maintenir l'équilibre.